Selasa, 30 November 2010

Kesimpulan Hardware Maintenance

Penjagaan perkakasan komputer ini perlu diberi perhatian yang sewajarnya kerana penyelenggaraan secara berterusan dan penjagaan yang betul adalah penting untuk memastikan sistem komputer selamat daripada sebarang kerosakan yang serius yang akan melibatkan kos pembaikian yang tinggi. Ini dapat menjamin jangka hayat perkakasan akan lebih panjang.

Selain daripada itu, sikap kita sebagai pengguna komputer juga adalah tunjang utama yang memainkan peranan untuk perkakasan komputer ini akan bertahan untuk suatu jangka masa tertentu. Ini kerana jika kita tidak mementingkan kebersihan dan penjagaan rapi, kemungkinan besar perkakasan akan cepat rosak. Sebagai contoh cara penggunaan yang salah dan tidak mengikut peraturan penggunaan perkakasan boleh memendekkan jangkahayat perkakasan komputer.

Untuk kebaikan bersama, sediakan jadual yang sistematik dan tersusun dalam mengemaskini dan menyelenggara peralatan komputer. Seperti juga peralatan elektronik lain seperti mesin-mesin dikilang, kenderaan, dan pelbagai lagi, peralatan komputer juga merupakan mesin dan peralatan biasa yang harus diselenggara dan diservis untuk memastikan ianya sentiasa dalam keadaan baik dan beroperasi dengan lancar.
Apa yang penting, semua itu bergantung kepada sikap individu dan pengguna itu sendiri. Oleh itu, mulalah menanam sikap akan kesedaran kepentingan menyelenggara peralatan dan perkakas komputer untuk kebaikan kita juga.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan