Sabtu, 27 November 2010

Kesimpulan Security Policy


Keselamatan ditempat kerja dan dimakmal komputer adalah sangat penting dan perlu dipraktikkan secara berterusan. Ia dapat membantu kita sentiasa berwaspada dan berhati-hati ketika melakukan sesuatu kerja. Bukan sahaja ditempat kerja, malah aspek keselamatan perlu diutamakan walaupun dimana jua kita berada. Menerusi folio ini, saya dapat merumuskan bahawa jika kita tidak mempelajari atau tidak menitikberatkan aspek keselamatan, kita akan terdedah kepada risiko kecederaan dan kemalangan. Malahan boleh menggugat nyawa. 

Tanpa mengamalkan aspek keselamatan juga, risiko berlakunya kebakaran juga adalah tinggi. Sebab itulah kita perlu mengetahui akan cara-cara atau persediaan untuk mencegah dan memadam kebakaran disaat kecemasan. Bak kata pepatah, ‘malang tidak berbau’. Dengan pengetahuan yang kita peroleh menerusi folio gerak kerja ini, dapat membantu kita mengenal pasti jenis alat pemadam api, kesesuaian kegunaanya, kelas kebakaran, dan symbol keselamatan agar kita bersedia sekiranya menghadapi sebarang situasi kebakaran, dan juga mengelakkan kecederaan dan kemalanga, tidak kira ditempat kerja, makmal komputer, atau sebagainya.

Sebagai seorang pembantu juruteknik system komputer yang terampil cemerlang, kita hendaklah mempunyai rasa tanggungjawab dan menanam sikap penambahbaikan secara berterusan. Semoga kita sama-sama dapat berkongsi maklumat dan pengetahuan menerusi folio ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan