Isnin, 26 September 2011

Pengenalan dan Definisi Contingency Measures


Dalam modul 6, iaitu Contingency Measures, kita telah mempelajari berkaitan dengan punca dan kesan daripada bencana secara semula jadi, bencana buatan manusia, dan juga daripada serangan malware yang memberi kesan yang sangat besar kepada komputer. Selain itu juga, modul ini memberi kita maklumat untuk kita mengambil langkah-langkah keselamatan supaya kita bersedia menghadapi sebarang ancaman daripada bencana-bencana ini. Ianya sangat berisiko yang boleh mengakibatkan gangguan, kerosakan, dan kegagalan sistem komputer. Jadi, kita perlulah melakukan langkah-langkah persediaan awal seperti melakukan backup/salinan data maklumat yang penting supaya sekiranya berlaku sebarang bencana atau serangan malware, kita masih lagi mempunyai salinan pendua sekiranya data maklumat yang asal telah rosak, hilang, atau musnah.

Cuba kita lihat kesan daripada berlakunya bencana seperti ribuan kematian, kecederaan, kerosakan harta benda, dan kerugian beribu-ribu ringgit yang boleh menjejaskan ekonomi negara. Begitu juga dengan komputer yang terdapat maklumat-maklumat penting didalamnya. Memandangkan bencana alam berlaku tanpa diduga oleh manusia, tanpa persediaan atau tidak mengambil langkah-langkah persediaan terhadap maklumat-maklumat penting didalam sistem komputer, maka data-data tersebut akan rosak dan hilang begitu sahaja. Oleh itu, ia sangat merugikan dan mendatangakan banyak permasalahan.
Selain daripada kesan daripada bencana, kehadiran atau kewujudan malware, iaitu sejenis program kecil yang direka untuk merosakkan data maklumat, yang berniat jahat dan berhasad dengki juga mendorong berlakunya kerosakan fail-fail data dan sistem komputer itu sendiri. Bezanya, malware sangat mudah merebak dan boleh menjangkiti ke komputer lain dan juga melalui rangkaian, seterusnya mengakibatkan data menjadi rosak, gagal, dan hilang.

Oleh itu, diantara langkah-langkah pencegahan dan keselamatan yang perlu diambil adalah dengan melakukan backup/salinan pendua maklumat data yang penting pada media storan yang lain seperti Pendrive, External Hard Disk, Compact Disk, dan sebagainya. Selain itu juga, penggunaan Antivirus dapat mengimbas, mengesan, mengkuarantin, membersih, membaiki, dan juga membuang malware terutamanya virus yang menjangkiti komputer dan maklumat-maklumat data didalamnya. Didalam modul ini juga kita telah mempelajari bagaimana untuk melakukan proses burning data ke Compact Disk dan menggunakan perisian Get Data Back, dalam usaha untuk kita menyelamatkan data-data penting daripada hilang/rosak/musnah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan